Powiatowa Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza

w Czerwionce-Leszczynach

Uchwała Nr 41/VI/15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach

Na podstawie przepisu art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r, poz. 595 ze zm.) Zarząd Powiatu uchwala

§ 1.

Przyjąć Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.

§ 3.

Traci moc Uchwała Nr 62/ X/07 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 11 kwietnia 2007 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Załącznik do zarządzenia Nr 41 / VI / 15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015r.

Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach, zwany dalej „Regulaminem" określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jej skład.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach,
  2. Placówce – należy przez to rozumieć Powiatową Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą w Czerwionce-Leszczynach typu socjalizacyjnego.

§ 3

  1. Placówka działa na podstawie:
    1. właściwych przepisów prawa dla jednostek budżetowych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej,
    2. Statutu nadanego uchwałą Rady Powiatu Rybnickiego,
    3. niniejszego Regulaminu.
  2. Pełna nazwa Placówki brzmi: Powiatowa Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Czerwionce-Leszczynach.
  3. Siedziba Placówki znajduje się w Czerwionce-Leszczynach, ul.3-go Maja 42.
  4. W skład Placówki wchodzą:
    • Mieszkanie rodzinkowe - Palowice, ul. Szeroka 2A,
    • Mieszkanie rodzinkowe - Czerwionka-Leszczyny, ul. 3-go Maja 85.
  5. Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą o charakterze socjalizacyjnym.
  6. Placówka jest jednostką budżetową Powiatu Rybnickiego.

§ 4

  1. Organem prowadzącym Placówkę jest Powiat Rybnicki.
  2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Placówce sprawuje Wojewoda.

§ 5

Regulamin określa organizację, zadania oraz zakres opieki i wychowania dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej realizowane przez Placówkę.

Rozdział II
Podstawowe zasady organizacji Placówki

§ 6

Funkcjonowanie Placówki opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.

§ 7

  1. Działalnością Placówki kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor.
  2. Dyrektora Placówki zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Rybnickiego.
  3. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Starosta Rybnicki.
  4. Dyrektor działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu Rybnickiego.
  5. Wynagrodzenie i inne warunki płacy Dyrektora ustala Starosta Rybnicki.
  6. Organizację pracy w Placówce, prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa Regulamin Pracy.
  7. Podczas nieobecności Dyrektora prawo do podpisywania dokumentów posiada upoważniony pisemnie pracownik Placówki.

§ 8

Do kompetencji Dyrektora Placówki należy w szczególności:

  1. Kierowanie całokształtem działalności Placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
  2. Wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Placówki, wykonywanie uprawnień pracodawcyi zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników zatrudnionych w Placówce;
  3. Prowadzenie polityki kadrowej Placówki;
  4. Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Placówce;
  5. Planowanie i dysponowanie środkami budżetowymi Placówki na podstawie upoważnienia;
  6. Sprawowanie nadzoru nad działalnością finansowo - księgową Placówki;
  7. Planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy Placówki oraz koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez Placówkę;
  8. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz bieżącej oceny jej funkcjonowania;
  9. Współdziałanie z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, służbą zdrowia, szkołami, organizacjami pozarządowymi, Policją, sądami, prokuraturą i innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań Placówki;

Rozdział III
Struktura organizacyjna Placówki

§ 9

W Placówce tworzy się następujące komórki organizacyjne:

  1. Dział Administracyjny – A;
  2. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy – OW;

§ 10

  1. Działem Opiekuńczo- Wychowawczym Placówki kieruje – starszy wychowawca – koordynator.
  2. Działalnością Działu Administracyjnego kieruje Główny Księgowy.
  3. Pracownicy wymienieni w ust. 1 i 2 odpowiadają przed Dyrektorem za organizację wewnętrzną oraz skuteczność działania podległych działów organizacyjnych.
  4. Szczegółową strukturę organizacyjną Placówki z podziałem na komórki organizacyjne określa schemat organizacyjny Placówki, będący załącznikiem do niniejszego Regulaminu.

§ 11

W działach organizacyjnych tworzy się następujące stanowiska pracy:

  1. Dział Administracyjny
    1. główny księgowy,
    2. sekretarka.
  2. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy
    1. koordynator,
    2. wychowawca,
    3. psycholog,
    4. pedagog,
    5. pracownik socjalny.

§ 12

  1. Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają szczegółowe zakresy czynności.
  2. Szczegółowy wykaz stanowisk, wymaganych kwalifikacji oraz wynagrodzeń określa Regulamin Wynagradzania.

Rozdział IV
Zakres zadań komórek organizacyjnych Placówki

§ 13

  1. Do zadań poszczególnych działów organizacyjnych należy:
    1. Dział administracyjny:
      • Główny księgowy
        Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
      1. Kierowanie Działem Administracyjnym;
      2. Prowadzenia rachunkowości jednostki, w tym:
        • Bieżąca rejestracja operacji finansowych,
        • Ewidencja operacji związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
        • Rejestracja dochodów budżetowych,
        • Dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego placówki;
      3. Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, w tym:
        • Realizacja przelewów oraz wypłat gotówkowych w kasie,
        • Odprowadzanie dochodów budżetowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
      4. Dokonywania wstępnej kontroli:
        • zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
        • kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
      5. Naliczanie i wypłata wynagrodzeń i pochodnych oraz dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń;
      6. Rozliczanie zużycia paliwa do samochodu służbowego;
      7. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wydatkowaniem środków budżetowych oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej;
      8. Kontrola wewnętrzna wykorzystania funduszu płac;
      9. Kontrola wewnętrzna prawidłowości naliczeń funduszu płac;
      10. Kontrola wewnętrzna magazynów i kasy;
      11. Sporządzanie sprawozdań budżetowych;
      12. Opracowywanie okresowych analiz, ocen i prognoz realizacji budżetu;
      13. Sporządzanie planów budżetowych i ich zmian;
      14. Przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących gospodarki finansowej;
      15. Nadzór nad pracami inwentaryzacyjnymi w Placówce;
      16. Wykonywanie innych plac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb;
      • Sekretarka
        Do zadań sekretarki należy w szczególności:
      1. Prowadzenie kancelarii ogólnej oraz archiwum;
      2. Pełnienie obowiązków kasjera i prowadzenie związanej z tym dokumentacji. raporty kasowe, rozliczenia zaliczek;
      3. Redagowanie pism;
      4. Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
      5. Przygotowywanie projektów regulaminów, instrukcji i zarządzeń oraz sprawozdań jednostki;
      6. Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników;
      7. Gospodarka rzeczowymi składnikami majątkowymi;
      8. Zaopatrzenie materiałowo – techniczne;
      9. Prowadzenie spraw kadrowych;
      10. Obsługa urządzeń biurowych;
      11. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy;
      12. Prowadzenie spraw z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych;
      13. Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska pracy;
      14. Przygotowywanie projektów umów cywilnych oraz prowadzenie ich rejestru;
      15. Prowadzenie księgi meldunkowej oraz księgi ewidencyjnej wychowanków;
      16. Wykonywanie innych plac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
    2. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy:
      • Starszy wychowawca - Koordynator:
        Do zadań starszego wychowawcy – koordynatora należy w szczególności:
      1. kierowanie Działem Opiekuńczo-Wychowawczym;
      2. pobieranie i rozliczanie pobranych zaliczek realizowanych przez Placówkę;
      3. odpowiedzialność za zaopatrzenie Placówki (mieszkań rodzinkowych);
      4. koordynowanie codziennej pracy oraz jej funkcjonowanie;
      5. odpowiedzialność za stan i poziom pracy wychowawczej grupy;
      6. opracowywanie rocznych planów pracy i sprawozdań z wykonania zadań;
      7. nadzór nad funkcjonowaniem Placówki (mieszkań rodzinkowych) i realizacją planu pomocy dziecku;
      8. współdziałanie z rodzicami, opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi;
      9. kontrola dokumentacji prowadzonej przez wychowawców;
      10. dokonywanie kontroli pomieszczeń na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych) i informowanie Dyrektora o potrzebach wynikających z funkcjonowania jednostki;
      11. współpraca ze szkołami oraz innymi instytucjami;
      12. sporządzanie w dni wolne od zajęć szkolnych oraz w okresie wakacyjnym imiennej listy wychowanków, za których odpowiadają wychowawcy podczas dyżuru;
      13. odpowiedzialność za powierzone mienie na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych).
      14. koordynowanie spotkań, uroczystości oraz wyjazdów.
      • Wychowawcy:
        Do zadań wychowawców należy w szczególności:
      1. Sprawowanie bezpośredniej opieki nad dziećmi, zapewnienie im bezpieczeństwa.
      2. Organizowanie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z dzieckiem;
      3. Wdrażanie wychowanków do higienicznego trybu życia oraz samodzielnego funkcjonowania;
      4. Organizowanie czasu wolnego i nauki, w tym uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych, rekreacyjnych i sportowych;
      5. Opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z wychowankiem;
      6. Przygotowanie dzieci do samodzielnego życia;
      7. Wyposażenie wychowanków w odzież i przybory szkolne oraz inne niezbędne przedmioty osobistego użytku;
      8. Współpraca z psychologiem i pedagogiem w podejmowaniu działań rekompensujących brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujących do życia w społeczeństwie;
      9. Współpraca z rodziną dziecka oraz rodzinami zaprzyjaźnionymi;
      10. Współpraca w zakresie opieki i wychowania ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi;
      11. Prowadzenie indywidualnej dokumentacji dziecka oraz dokumentacji grupy;
      12. Uczestniczenie w naradach i posiedzeniach Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka;
      13. Sprawozdawczość z pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej.
    3. Specjaliści:
      • pracownik socjalny:
        Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
      1. praca socjalna,
      2. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń - rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka,
      3. udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych dzieciom przebywającym w Placówce i ich rodzinom,
      4. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
      5. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych dzieci i ich rodzin,
      6. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami i instytucjami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych występujących w rodzinach wychowanków Placówki,
      7. przygotowywanie wychowanków do samodzielnego życia po opuszczeniu Placówki poprzez opracowywanie programu usamodzielniania,
      8. praca z rodziną dziecka,
      9. inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodzinnej dziecka i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny.
      • psycholog i pedagog:
        Do zadań psychologa i pedagoga należy w szczególności:
      1. przygotowanie diagnozy psychofizycznej dziecka,
      2. prowadzenie zajęć specjalistycznych,
      3. sporządzanie kart udziału w zajęciach specjalistycznych,
      4. prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców dzieci przebywających w Placówce,
      5. sporządzanie arkuszy badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,
      6. utrzymywanie kontaktu z pedagogami szkolnymi, wychowawcami dzieci, kuratorami sądowymi,
      7. uczestnictwo w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
      8. współpraca z rodziną dziecka, z osobami biorącymi udział w procesie wychowawczym dziecka, z sądem oraz innymi instytucjami.

2. Zadania innych zatrudnionych specjalistów określa Dyrektor Placówki dostosowując do indywidualnych potrzeb wychowanków Placówki.
3. Działalność Placówki może być uzupełniana pracą wolontariuszy.

Rozdział V
Wychowankowie

§ 14

Prawa i obowiązki wychowanków Placówki.

  1. Prawa wychowanka do:
    1. wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka;
    2. opieki wychowawczej;
    3. ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;
    4. wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących;
    5. swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w Placówce, a także światopoglądowych i religijnych;
    6. uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych;
    7. życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Placówki;
    8. rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego;
    9. systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania;
    10. dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile są takie wskazania dla dziecka;
    11. zaopatrzenia w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;
    12. utrzymania osobistych kontaktów z rodzicami i osobami bliskimi,
    13. samodzielnych wypisów - po ukończeniu trzynastego roku życia oraz po uzyskaniu zgody wychowawcy,

§ 15

  1. Obowiązki wychowanka :
    1. przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie Placówki;
    2. uznawanie godności i podmiotowości innych osób;
    3. dbałość o życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny, kolegów i koleżanek;
    4. dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce;
    5. systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia szkolne, a w razie nieobecności dostarczenie usprawiedliwienia;
    6. zwracanie się z szacunkiem do innych;
    7. przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego;
    8. świadome i rzetelne wykonywanie poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawców i innych pracowników Placówki;
    9. zabieranie ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu Placówki;
    10. punktualny powrót do Placówki;
    11. dbanie o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenu wokół Placówki;
    12. poszanowanie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu;
    13. sumienne wykonywanie prac z zakresu samoobsługi;
    14. nienaganne zachowanie w miejscach publicznych;

§ 16

  1. Wychowankowie mają prawo do odwiedzin ze strony rodziny oraz osób znaczących dla dziecka.
  2. W dni nauki szkolnej odwiedziny odbywają się w godzinach od 16.00 do 18.00, a w dni wolne od godziny 14.00 do 18.00.
  3. Wychowawca może wyrazić zgodę na odwiedziny w innym terminie niż wskazany w ust. 2

Rozdział VI
Organizacja działalności kontroli

§ 17

  1. Kontrola jako integralny element nadzoru obejmuje wszystkie czynności, których celem jest ocena prawidłowości działania, sposobu realizacji zaplanowanych zadań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz usuniecie stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.
  2. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli odpowiadają:
    1. Dyrektor – w odniesieniu do całokształtu działalności Placówki,
    2. Główny Księgowy – w zakresie realizacji budżetu Placówki.

Rozdział VII
Przyjmowanie, rejestrowanie i załatwianie skarg i wniosków

§ 18

  1. Dyrektor Placówki przyjmuje w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu w poniedziałek w godzinach od 10.00 do 12.00.
  2. W placówce jest prowadzony rejestr skarg i wniosków.
  3. Skargi, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego winny być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu czternastu dni, natomiast pozostałe w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
  4. Nadzór nad organizacją przyjmowania i załatwiania spraw obywateli, skarg i wniosków sprawuje Dyrektor.

Rozdział IX
Postanowienia końcowe

§ 21

Wszelkie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Placówki dokonywane będą w trybie właściwym dla jego ustalenia.

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 1- STRUKTURA ORGANIZACYJNA

 

  Dyrektor
 Dział Administracyjny  Dział Opiekuńczo-Wychowawczy

Główny księgowy

Sekretarka

Koordynatorzy

Wychowawcy

Psycholog

Pedagog

Pracownik socjalny

Attachments:
Download this file (41_VI_15.pdf)41_VI_15.pdf[ ]Barbara Gorzawska-Leszczyńska616 kB139 Downloads2015-03-31 20:06